2009-11-04

Aj min arm!

Vilken tur jag hade idag, jag sprang iväg till läkarstationen när vi var ute med barnen på jobbet för att kika efter en tid till att vaccinera mig mot svininfluensan. Då sa sjuksystern att dom hade vaccin kvar från gårdagen och det måste användas inom 1 dygn så nu är jag vaccinerad! Och jag har ont i min arm, känns som träningsvärk! Får se hur man mår imorgon om man åker på feber, men det hoppas vi ej på!
Anledningen till att jag valde att vaccinera mig är ju för att jag är gravid och då ligger man i riskgruppen för att lättare bli smittad.. Jag antar att en del av dom som läser min blogg redan vet om att jag är med barn, annars vet ni det nu ;). Har dock valt att inte skriva något om det eftersom risken för missfall finns. Men nu är jag i vecka 13(14 på fredag) och då minskas risken välldigt mycket.

Jag känner att det är det här jag vill - skaffa barn! Jag älskar barn och både jag och Robban är redo för det här. Att vissa saker inte går att göra som att festa, det klarar jag mig VERKLIGEN utan! Jag mår så bra av att inte dricka så det gör mig ingenting! Att vakna en helgdag utan att vara bakis är helt underbart!
Sen så är det inte direkt att livet tar slut heller, det är nu livet börjar!

Så hedan efter kommer den här bloggen handla mycket om min graviditet! Här kommer lite information om mig och fostret just nu.. Välldigt intressant att följa veka för vecka!

Vecka 13 Du:
Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt.

Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.


Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

Oj ett långt inlägg blev det nu :) Dags att återgå till jobbet! Återkommer ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar